Rewolucja Web 2.0 całkowicie przekazała władzę w ręce narodu, teraz my z wami tworzymy informację. Nie potrzeba więcej sławy i pieniędzy, żeby oglądali nas miliony użytkowników. Internet stał się demokratycznym środowiskiem pozwalającym małemu człowiekowi kreować, decydować i wybierać.
Komu wierzycie bardziej? Reprezentatywnym ludiom z tajemniczego gabinetu mieszczącego się w jednym z drapaczy chmur czy zwykłemu obywatelowi, który w jakimś stopniu jest podobny do was? Jest to siła takich serwisów jak Digg i YouTube, które są tworzone przez swoich użytkowników. Digg pomaga segregować interesującą informację; gromadzi i ocenia linki do treści w Internecie. Jest to podobne do gazety z najnowszymi wydarzeniami, ale to co pójdzie na pierwszą stronę decyduje nie człowiek w białej koszuli i rozczochranymi włosami nazywający siebie redaktorem, a zwykli użytkownicy. Im więcej głosów nazbiera link, tym wyższą pozycję zajmie na stronie.
Nic nie lubimy bardziej niż brzmienie swojego głosu czy własny widok na ekranie. Człowiekiem, który potrafił wcielić tę ideę w życie jest Mark Zuckerberg - najmłodszy miliarder świata i twórca Facebooka. Projekt został uruchomiony w 2004 roku i początkowo był przeznaczony dla uczniów szkół średnich i studentów szkół wyższych, a teraz cały świat jest ostrzegany przed możliwością uzależnienia się od serwisu. Właściciel News Corporation ( największy na świecie imperium medialny) – Rupert Murdoch też zdał sobie sprawę z narastającej popularności serwisów społecznościowych. Za prośbą córki w 2005 roku kupił MySpace za 580 milionów dolarów. Jednak serwis przegrał rywalizację z Facebookiem i z dynamicznie rozwijającego stał się niedochodowym. Próby reanimować sytuacje nie powiodły się i w tym roku News Corporation oficjalnie oświadczyła o sprzedaży MySpace.
W krajach byłego ZSRR króluje serwis społecznościowy Vkontakte, który zajmuje 4 miejsce w Rosji wśród najpopularniejszych stron, 2 na Białorusi i 3 na Ukrainie. Projekt został stworzony w 2006 roku przez młodego rosyjskiego programistę Pawła Durowa. Na początku serwis rozpowszechnił się wśród studentów, a w 2009 roku wyprzedził swego głównego rywala – Odnoklassniki.ru. Dynamiczny rozwój Vkontakte już w 2007 roku spowodował wielkie zainteresowanie serwisem, napływały propozycje od reklamodawców i inwestorów. Istnieje opinia, że serwis jest kopią Facebooka, chodzi nie tylko o ideę, ale także o bardzo podobny interfejs. Durow nie zaprzecza temu, że zapoznał się z zasadami serwisów społecznościowych na przykładzie Facebooka, ale realizacja projektu wymagała adaptacji koncepcji pod rosyjski system, a także napisanie własnego kodu źródłowego. Podobieństwo interfejsu tłumaczy wykorzystaniem stylów opisanych w książce «The CSS Anthology: 101 Essential — Tips, Tricks & Hacks». Od 2011 roku zabroniono wolne rejestrowanie się na stronie, teraz można to zrobić za pomocą zaproszenia od innych użytkowników i tylko poprzez obowiązkowe podpięcie numeru telefonu do zapisu ewidencyjnego.
Wykorzystane strony:
http://www.uk.wikipedia.org/wiki/Vkontakte.ru
http://www.en.wikipedia.org/wiki/Facebook
Dodaj nową odpowiedź