Rośnie konkurencja na rynku rejestracji domen

Michał Toczyski | Warto wiedzieć więcej
Polski rynek domenowy przoduje pod względem dynamiki wzrostu sprzedaży krajowych domen najwyższego rejestru na tle innych krajów unijnych. Wraz z ilością rejestrowanych nazw rosną oczekiwania dotyczące ofert operatorów. Konsumenci nie zadowalają się już promocyjnymi warunkami cenowymi w pierwszym roku użytkowania i masowo przepływają do rejestratorów oferujących niskie ceny przedłużenia domeny. W pierwszym kwartale 2011 roku NASK odnotował aż 77 546 transferów domen pomiędzy dostawcami. Porównując ten wynik z latami poprzednimi, liczba ta jest ponad dwukrotnie wyższa niż w pierwszych kwartałach roku 2010 i 2009 Na tak wysoki wskaźnik złożyły się z jednej strony migracje pomiędzy rejestratorami, z drugiej zaś, pojawienie się nowych partnerów specjalizujących się w rynku wtórnym domen. Na dynamikę wzrostu ilości transferów wpływa niewątpliwie również świadomość konsumentów. Potwierdzają to badania ankietowe przeprowadzone przez Supermarket Usług Internetowych uti.pl. O ile kilka lat temu priorytetem dla osób rejestrujących domeny były najniższe (czy u niektórych operatorów zerowe) koszty dzierżawy w pierwszym roku, dziś zwraca się większą uwagę na warunki przedłużenia umowy, co potwierdziło aż 74% ankietowanych. Według statystyk udostępnionych przez uti.pl od początku 2011 roku prawie 50% zarejestrowanych domen w serwisie pochodzi z transferów od innych operatorów. Korzystanie z usług rejestratorów jest w większości przypadków współpracą długofalową, dlatego ważna jest weryfikacja zasad współpracy w perspektywie kilku lat. Tym bardziej, że oferty promocyjne wiążą się niejednokrotnie ze znaczącymi obwarowaniami dotyczącymi możliwości przeniesienia domeny i innymi kruczkami regulaminie, które często obligują do ponoszenia dodatkowych kosztów lub powodują trudności w uzyskaniu dostępu do kodu authoinfo. „Rejestratorzy stoją przed nie lada wyzwaniem budowania lojalności wśród dotychczasowych klientów. Dla wielu będzie się to wiązało z koniecznością wprowadzania większych udogodnień, jak chociażby dostęp do innych usług, wprowadzenie różnych form płatności i przypominanie o końcu ważności domeny nie tylko mailem, ale również SMS-em, itd. Spełnianie coraz bardziej wygórowanych oczekiwań klientów jest ważne również ze względu na fakt, że liczba partnerów NASK dynamicznie wzrasta” – mówi Dariusz Korona z uti.pl. W ciągu pierwszego kwartału b.r. przybyło ich 12, co daje sumę 160 pośredników. Dla aktywnych internautów jest to optymistyczny sygnał, że wzrośnie konkurencyjność ofert operatorów.
Portret użytkownika Gość
Niestety w Polsce wciąż dominują firmy (rejestratorzy domen) którzy mają najdroższe odnowienia sięgające ponad 100 zł, gdy jest wiele firm oferuje odnowienie już za 50 zł (chodzi oczywiście o domeny .pl). Jednak świadomość klientów jest coraz większa, którzy zwracają uwagę nie tylko na cenę rejestracji domen ale również ile będzie kosztowało jej odnowienia.

Dodaj nową odpowiedź

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Image links with 'rel="lightbox"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Image links from G2 are formatted for use with Lightbox2
  • Image links with 'rel="lightshow"' in the <a> tag will appear in a Lightbox slideshow when clicked on.
  • Links to HTML content with 'rel="lightframe"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Links to video content with 'rel="lightvideo"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Links to inline or modal content with 'rel="lightmodal"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Use to create page breaks.

Więcej informacji na temat formatowania

CAPTCHA
Przepisz cyfry i litery z obrazka. Stanowi to zabezpieczenie przed spamem. Jeśli znaki są nieczytelne, kliknij ikonę odświeżenia obrazka (dwie strzałki nad ikoną głośnika).