Sposoby na szybką i efektywną naukę

Łukasz Kacprowicz | Warto wiedzieć więcej
Każdy z nas spotyka się bądź spotykał w szkole z pewnym problemem. Nauczyciele kazali nam się uczyć niezliczoną liczbę materiałów, lecz nigdy nie mówili, w jaki sposób to zrobić. Wydaje się to absurdalne, ale niestety prawdziwe. I w taki sposób każdy z nas uczył się poprzez „wkuwanie”. Było to straszną udręką dla naszego mózgu. Umysł nienawidzi się nudzić - on kocha działać na szybkich obrotach. I poprzez taką sytuację większość z nas uczyła się w myśl powiedzenia 3z: Zakuć, Zdać, Zapomnieć. Zapewne chciałbyś, aby utrwalanie wiadomości było szybkie, skuteczne i sprawiające przyjemność, myślisz, że to jest niemożliwe? Skoro taka Pani jak Jola R. zrobiła „karierę” w show-biznesie, to wszystko jest możliwe. Od dziś możesz zapomnieć o tej mega popularnej i jakże nieskutecznej technice „3Z”. Ponieważ w tym artykule przedstawię Ci techniki i sposoby, które sprawią, że nauka okaże się o wiele łatwiejsza niż do tej pory, a co za tym idzie, znacznie szybciej będziesz utrwalał wiadomości i na dłuższy czas. Przełoży się to na lepsze wyniki w nauce. Przejdźmy teraz do konkretów. 1. Pierwsza mnemotechnika ma zastosowanie przy nauce słówek języków obcych. Pozwala ona uczyć się 3 obcych słów średnio w 2 minuty, a także utrwalić wiedzę na znacznie dłuższy okres czasu. A wygląda ona tak. Załóżmy, że chcemy się nauczyć następujących słówek: Gasse-uliczka [J.Niemiecki] ,Frenchman –Francuz [J.Angielski], gatto-kot [J.Włoski]. Wyobraź sobie uliczkę, a na niej wielki migający baner z napisem gasse. Przyjrzyj się dokładnie temu obrazowi. Zwróć uwagę na wielkość tej uliczki oraz kolory baneru, jacy ludzie na niej chodzą oraz na to, czy chodząc po tej uliczce deptają baner czy też go omijają. Dobrze, gdy masz teraz już w pamięci obraz tej uliczki z widniejącym na niej banerem gasse. Przejdź teraz do drugiego etapu nauki. Mów polskie zdania, w których znajduje się słowo uliczka. Cały myk polega na tym, że w miejsce słowa "uliczka" wstaw "gasse". Np. Gdy idę do szkoły przechodzę przez wąską gasse, na tej gasse jeździ niewiele samochodów. Czasem można spotkać przechodzących ludzi po gasse, ale to również należy do rzadkości. Na tej gasse najwięcej można spotkać przechodzących uczniów. A więc, od poniedziałku do piątku przechodzę przez tę gasse do szkoły i z powrotem. Ale przypomina mi się, że ostatnim czasem oglądałem pewien film, gdzie na pewnej gasse policja łapała złodziei, ale ci złodzieje nie znali tej gasse i nie wiedzieli że jest to ślepa gasse i tak uciekają i uciekają przez tę gasse, a tu nagle gasse się kończy a dookoła same mury. Przejdźmy teraz do drugiego słowa Frenchman. Wyobraź sobie człowieka, który na głowie ma ogromny kapelusz z wizerunkiem wieży Eifla. Na czole wiadać wielki jaskrawy napis French, a pod nosem widnieje napis Man. W ręce trzyma żaby, które ma zamiar zjeść. Przejdźmy teraz do konstruowania zdań. Frenchman przechodząc przez gasse potknął się i, niestety, wypuścił swoje żaby. Zaczęły mu uciekać przez zatłoczoną gasse. Frenchman postanowił dać sobie z nimi spokój. Następnie Frenchman wezwał taksówkę, gdyż męczyło go już chodzenie po gasse. Gdy przyjechała taksówka i frenchman chciał do niej wsiąść, napotkał pewien problem. Jako, że Frenchman miał na sobie wielki kapelusz z wizerunkiem wieży Eifla, nie mógł wsiąść do taksówki ponieważ była za niska, a Frenchman nie chciał ściągać swojego kapelusza, więc postanowił wrócić na gasse i usiąść na ławce. Wyobraź sobie teraz małego kota, który ma założone wielkie buty na pierwszym pisze „G” na drugim „A” na trzecim „TT”, a na czwartym „O”. Kolega Frenchman’a postanowił się przejść przez gasse, zabrał z sobą swojego gatto. To nie był zwykły gatto, gdyż zwykłe gatto nie noszą butów, ale jego gatto był wyjątkowy i je nosił. Gdy przechodził przez gasso, miał swojego gatto na rękach, którego głaskał. Po chwili jego gatto zamknął oczy i zaczął mruczeć. Żeby pozwolić zasnąć swojemu gatto, postanowił już przestać chodzić przez gasso i usiąść na ławce. Gdy usiadł na ławce spotkał na niej swojego dobrego kolegę Frenchmana, z którym zaczął rozmawiać. Jak widzisz, jest to dość nietypowa forma nauki, bo pozwala nam wymyślać różne śmieszne historyjki, dzięki którym się nie nudzimy i nie tracimy ogromu czasu. Ważne jest również to, aby do naszych historyjek wplatać śmieszne i absurdalne fakty. W taki sposób łatwiej będzie nam zapamiętać dane słówka. Reasumując: technika polega na tym, że najpierw wizualizujemy daną rzecz/przedmiot/sytuacje, a na niej jej nazwę w obcym języku, po czym wymawiamy polskie zdania z tym słowem, ale zastępując to słowo na jego odpowiednik obcojęzyczny 2. Jeżeli musisz się nauczyć ciągu słów np.: pies, parasol, książka, telewizor, to proponuję Ci wykorzystać następującą technikę. Jest ona trochę podobna do tej pierwszej, ale odrobinę się różni. Wygląda następująco. Musisz układać różne niekonwencjonalne historie z odpowiednimi słowami. Im bardziej historia będzie dziwna, a zarazem śmieszna, tym lepiej. Szybciej wtedy zapamiętasz dany ciąg wyrazów. Wielkim statkiem kosmicznym przyleciał ogromny pies. Jest on wysoki na 10 metrów i długi na 20. Wygląda bardzo groźnie, w jego oczach natomiast widzimy emotikonki mające troje oczu i uśmiechniętą minę. Lecz to jest jedyna śmieszna rzecz w tym psie, gdyż potrafi on ziać ogniem, przed czym ludzie nie mogą się uchronić. Ale nagle z nieba spadają parasole w kolorze tęczy, i nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie to, że te parasole chronią przed ogniem. Więc teraz każdy może zabrać parasol, który spadł z nieba i dzięki niemu uchronić się przed przybyszem. Ale nagle widzimy, że przylatuje kolejny ogromny statek kosmiczny, z którego wychodzi książka. Mega książka wysoka na 15 metrów i szeroka na 4. Ubrana w strój wojownika ninja postanawia ruszyć na ogromnego psa i go pokonać ale w międzyczasie się spaliła. A tu nagle pojawia się niewiadomo skąd ogromny telewizor zasięgiem pokrywający cały obraz. I na środku tego obrazu pojawia się napis. The End ;) . 3. Zadania matematyczne. Zamień treść nudnego zadania na taką, która będzie Cię fascynować i okaże ciekawa. Zaczynaj od zadań banalnych pokazujących zastosowanie reguły, wzoru czy metody której się uczysz. Następnie dodawaj drobne utrudnienia, aby zadania były coraz bardziej skomplikowane, lecz ich stopień trudności wzrastał powoli. Pamiętaj również o różnorodności zadań, po to abyś nie uczył swojego mózgu samych procedur ale także zmusił go do kombinowania co ma na celu wyrobienia Twojej intuicji matematycznej. Bardzo ważna jest również znajomość podstaw matematyki. Wierz mi, jeżeli zastosujesz ten pomysł, to o wiele szybciej utrwalisz go w jaki sposób rozwiązywać zadania z danym wzorem etc., a poza tym będziesz z miłą chęcią rozwiązywał zadania. 4.System powtarzania. Gdy się uczysz, warto powtarzać materiał, aby przyswoić go na dłużej, warto również robić przerwy między nauką po to, aby lepiej przyswajać informacje. Proponuję Ci wykorzystać ten system powtarzania, który stosuję osobiście. Wygląda on tak. 1. 30 minut nauki danego materiału 2. 10 minutowa przerwa 3. 30 minut nauki danego materiału z szybkim powtórzeniem tego co nauczyłem się w poprzednich 30 minutach. Następnie całościowa powtórka materiału na drugi dzień, a następna za 2 tygodnie, miesiąc, kwartał. To tylko niektóre ze sposobów na szybszą i efektywniejszą naukę, ale te które wyżej wymieniłem uważam za jedne z najskuteczniejszych i najefektywniejszych. Dlatego gorąco polecam stosowanie ich podczas nauki i zapewniam cię, że jeżeli się do nich zastosujesz, zaczniesz znacznie szybciej przyswajać materiał i zapamiętasz go na dłuższy okres czasu. Zaowocuje to znacznie lepszymi wynikami w nauce, a to przełoży się na lepsze oceny.
Portret użytkownika Michał Toczyski
Cieszę się, że ten temat został poruszony. Prawdopodobnie pomoże niejednej osobie w lepszej nauce. Zauważyłem, że młodzi, moi rówieśnicy, także uskarżają się na brak czasu. I granie non-stop na komputerze przechodzi do stereotypów. Często młodzież chodzi na różne dodatkowe zajęcia. A kiedy nauczymy się szybkiego czytania i zapamiętywania, będziemy mieli więcej czasu na przyjemności.
Portret użytkownika Floward
wow .. bardzo fajnie! w końcu napisał ktoś o tym, czekałem na to ^^ Już zapisuję i testuję .. to super sprawa. Może to rozwiążę moje komplikacje z zapamiętywaniem hsehshe. Pozdrawiam.

Dodaj nową odpowiedź

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Image links with 'rel="lightbox"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Image links from G2 are formatted for use with Lightbox2
  • Image links with 'rel="lightshow"' in the <a> tag will appear in a Lightbox slideshow when clicked on.
  • Links to HTML content with 'rel="lightframe"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Links to video content with 'rel="lightvideo"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Links to inline or modal content with 'rel="lightmodal"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Use to create page breaks.

Więcej informacji na temat formatowania

CAPTCHA
Przepisz cyfry i litery z obrazka. Stanowi to zabezpieczenie przed spamem. Jeśli znaki są nieczytelne, kliknij ikonę odświeżenia obrazka (dwie strzałki nad ikoną głośnika).